Okolo Česka III

Jasesta
Interaktivní mapa
Soubor gpx
Z jihu Moravy přes její sever jsme se v třetí části posunuli do severní části Čech. Ideovým tvůrcem trasy a zajišťovatelem ubytování a stravování byl Pavel, děkujeme.
Na trase jsme dobývali zlato i Borůvkovou horu, proráželi hranice, závodili v Rallye a na závěr dlouho tančili. Pojeďme ale postupně.

0.den (29.6) start v Osoblaze

Sjíždíme se v Osoblaze. Ideový vůdce Pavel, zodpovědný dopravce Karel II. a Ha+Hy autem. Hanka, Kalimero a Pepe vlakem a pak po vlastní ose. Ubytování jsme v mateřské školce, postýlky ale máme velké. Pivo si dáváme u sněhu, dnes tu totiž probíhá cvičení hasičů. Řetízák vynecháváme, do noci besedujeme o trase.

1.den (30.6) Osoblaha-Javorník 82km, 857 výškových metrů

Osoblahu si pořádně prohlédneme. 90% domů bylo na konci 2.světové války zničeno a na tváři městečka je to znát. Pětiletkové náměstí sousedí se zahrádkářskou kolonií v jejímž srdci je velký židovský hřbitov, o kousek dále památník války s děly zase sousedí s cyklostanovištěm vybudovaným z peněz EU. Setkáváme se jen z příjemnými a vstřícnými lidmi. Třeba s důchodcem, který si pro radost pořídil zahradnictví nebo přednostou stanice úzkokolejky, který nás nechtěl pustit z nádraží a "nutil" jet vlakem.
Při jízdě nepříliš osídlenou, ale úrodná krajinou u hranic s Polskem prochládáme. Teplo, výbornou obsluhu a dobré jídlo nacházíme v restaraci u Radnice. Při rýžování zlata kousek odtud je již tepleji. Od zlatorudných mlýnů odjíždíme na kole a nikoli v BMW, jak slibuje průvodce. Ani zlatou cihlu nevezeme.
Na konci dnešní trasy náš čeká největší ložnice, jíž je tělocvična Javorníku.

2.den (1.7) Javorník-chata Návrší (Král.Sněž.)63km, 1187vm

Od příhraničního kláštera Bílá Voda se cesta zvedá a trochu přes kamení nás vede na Borůvkovou horu, místo, kde se scházel Havel s Walesou. Na hranici se díváme zvenčí, z lázní Ladek-Zdroj a do ČR se vracíme přes Kladské sedlo, kde klademe své hyždě i zádové svalstvo na delší dobu na lavice.
V cílové chatě Na návrší jsme už v 16:35 a tak ještě část z nás jde pěšky zkontrolovat, jestli Morava stále pramení pod Kralickým Sněžníkem.

zámek Javorník

na Borůvkovou horu

rozhledna na BH

Pavel věstí?

vrcholové Kladské foto

naše nocležna

3.den (2.7) Návrší - Rokytnice v Orl.horách 71km, 1102vm

Začít cestu po úbočí hor s krásnými výhledy - to se každý den nepovede. Nám se to povedlo. Chtěla nás doprovodit i místní koza, ale nepovedlo se jí nasadit helmu, tak zůstala doma. Před obědem nás Pavel zavedl k prameni Orlice a na rozhlednu.
Sjezdem do Králiků vlastně navazujeme na loňský OČ. Koupeme se v přehradě Pastviny a víceméně v celku dojíždíme do dělnické ubytovny. Jen Japonští cyklisté si přidali  3km do kopce a 3km z kopce.
A jen ti, co byli na večeři, byli svědky nevídaného nebo spíš neslýchaného jevu. Na Hynkovo přání (tichá Vorlice) Hana 10 minut mlčela. Mlčela pak i dál (a užívala si našich, hlavně mých, rozpaků). Rozmluvil jsem ji až večer v posteli. Byli jsme na pokoji jen dva.

na cestě z Návrší

Vojtíškov

Tichá Orlice a Pavel

klášter Hedeč (Hora matky Boží) nad Králíky

jahody

pérák u pérovny
Kunvald

ovce hledí na cyklisty

4.den (3.7.) Rokytnice v Orl.horách - Náchod, 80km,1042vm

"Tak jak jsme se včera dohodli, že budeme snídat jinde, než bylo předem objednáno, tak to NEJDE. Budeme jíst v jídelně, jak jsem objednal před 10 dny" hlásí Pavel do každého pokoje.
"Tak jíst budeme muset jinde, paní na nás zapomněla a snídani nepřipravila" hlásí Pavel za 10 minut. To jsou radosti organizátorů akcí.
Sámoška nás naplnila kaloricky, můžeme se povznést do "skleněného" kostela v Neratově. Ten stojí za to. Stejně tak i chaloupky podél Divoké Orlice. Polskem bez problému. I Jiráskova chata s rozhlednou je na jedničku. Pak ale přichází p/Peklo. Pépe dokázal, že úsloví "cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly" je pravdivé. Přece nás nepovede po silnicích, užijme si konečně terénu. Cesta se svažuje, přes cestu jsou stromy, dáváme krátkou zpátečku a odvažujeme se svážit mýtinou dolů. Bez pádu. Uff, jsme konečně dole. Ale tady je řeka. Bez mostu. No tak si zabrodíme. A jsme v Pekle, v tom s velkým P (od Jurkoviče).
V Náchodě se posilujeme. O Sudetskou a novou Švédskou(Danskou) sekci. Spolek je konečně oděvčaten.

kostel v Neratově

chaloupky u Orlice

Kostel v Orlickém Záhoří
normálně otevřeno

Jiráskova chata
Pavlova srdeční záležitost

Pavel fotí Hynka,
suchou nohou to ještě neumí

5.den (4.7.) Náchod - Adršpach, 70km,1402vm(nejvíce)

"Pavle, kolik to bude asi kilometrů?" ptá se Eva.
"No, jestli pojedou tudy, tak to bude víc" odpovídá tázaný a odpověď se stává výrokem dne.

Abychom se neztráceli cestou, odbyli jsme si ztrácení hned na startu (100 m za branou kempu), to je výhodnější. Pepe odjel napřed k prameni IDY. Za ním vedl partu Sucháč a ač na lesní cestě do kopce hlásil, že NEVÍ, KAM JET, ostatní jej tlačili stále vpřed, vždyť to přece je taková pěkná turistická žlutá do kopce, škoda zastavovat. Vlak se nakonec podaří zastavit a otočit.

V Jiráskově Hronově nám HonzaS vypráví o divadle, nechá nás s Jiráskovou sochou v parku a jede si koupit a nechává si nasadit nový řetěz.
Na Machovský kříž tlačíme všichni. I padlá Zlatka. Svačíme. V Broumově obědváme u řezníka. Mezi pultem a kuchyní. Jídlo dobré a dost. Díky za tip, KáDvojko. Po prohlídce kláštera, smutně proslulého internací jeptišek v padesátých letech, dojíždíme do Teplic nad Metují do kempu, kde nám K2 zajistil chatky. Opékáme vuřty od "našeho" řezníka.

Hronov - Divadlo

Hronov

Alois v parku

lesní tlačiči

alejoví sjížděči

vuřty

kostýmová prohlídka

6.den (5.7.) Adršpach-Horní Malá Úpa, 56km,1264vm

HonzaS nasazuje starý řetěz. Asi chce svými řetězy upoutat pozornost. Nedivme se. Hronov v něm probudil divadelní duši.
Ještě jsme na letošním OČ neprovedli průzkum. Jen co nás (kvůli Janičce) opustil ideový vedoucí Pavel, vtrhli jsme do Polska, nedbali na udivující pohled střečka v Okrzesynu a vesele kladně odpovídali na jeho dotaz "Do gury?" s velkým otazníkem. Dále obrazem

do gury

do lesa

lesem

hraničním křovím

fakt turistická zelená?

loukou

Všimněte se, že závěrečný atak na Bečkov byl z taktických důvodů veden ze dvou směrů.

V Žacléři nás čeká Jana, ze Žacléře pak prudká tlačící zkratkou (po cestě) a houpající jízda po oficiálních krkonošských cyklotrasách až na Pomezní boudy. Tam pak sekačka, svijany a borůvkový koláč.

ten most dole je držič strání
a ne most

Uhádnete? Myš odpoví

stráně nad Horními Albeřicemi

7.den a noc (6.-7.7.) Horní Malá Úpa-Frýdlant, 87km,727vm

Pro unavené čtenáře poslední den jen heslovitě:

• Mlha na Pomezních Boudách i ve sjezdu
  • Návštěva miniatur staveb v polských Kowarech
  • O silnici soutěžíme se závodníky rallye
  • Průzkum možných cest ve dvou oddílech (setkali jsme se)
  • Krásný sjezd do Świeradóv-Zdrój
  • Pivo v Novém Městě pod Smrkem
  • Frýdlantské vietnamské nudle K2
  • Tanec

Už teď se těším, až příští rok pojedeme za obzor...