Pyrenejské pastorále
(aneb Sněhurka  a sedm ...statečných)

19.8.-31.8.2012
Iva
Korektura Michal a Hynek
Fotogalerie - Kalimero a Vašek Havlík

V Pyrenejích jsem nikdy nebyla a tak vítám zařazení pyrenejské akce do programu Cykloklubu Mike na rok 2012 a už v zimě se přihlašuji. Zájem o putování Atlantickými a Centrálními Pyrenejemi je od počátku veliký. Původní sestava se částečně promění, nicméně na sklonku léta, konkrétně v neděli 19. srpna vyrážíme. Já + 7 chlapců, na palubě obytného autíčka Ford Rimor tedy 8 pasažérů. Včetně Michala 1/3, náčelníka a řidiče v jedné osobě. Bereme to dle navigace křížem přes Francii směr Bordeaux. Po celkově ujetých 1850 km s jednou noční přestávkou, kdy letní vedra příliš nepolevují, dorazíme k cíli. Jsme ve Francii asi 10 km od Bayonne na plážích Ondres nedaleko španělských hranic. Je pondělí pozdě večer, jen pár minut chybí do 23 hodiny. Písečné pláže Ondres, dva kilometry dlouhé omývá nespoutaný Atlantik. Jeho impozantní vlny tlumivě šumí a vzájemně mezi sebou promlouvají, nerespektujíce vládu noci, ani temné nebe poseté milióny hvězd. Náš obytňáček kotví nedaleko na placeném stání. Většina posádky jde však spát ven na vyvýšené místo nad pláží do pískových dun. Některým to nedá a ještě než zalezeme do spacáku, pozdravíme se se slaným oceánem pěkně zblízka, tváří v tvář... (19. - 21.8.)

Důkladné seznámení s divokým Atlantikem pak proběhne o následujícím úterním dopoledni. Dostatečně se vyblbneme v hravých mořských vlnách, které na druhé straně vzbuzují i velký respekt. Písek máme za plavkami a vůbec naprosto všude... Jsou i tací, co o své plavky skoro přijdou, nechybí mnoho... Smůlu má Zdeněk - zabořen nad kotníky do plážového písku postaví se bokem jedné obzvláště silné vlně. Mořským vlnám se však nemá vzdorovat a těm oceánským už vůbec ne. Výsledkem je bolestivě pohmožděné levé koleno. Ačkoliv Zdeněk pejrakovsky kulhá, absolvuje odpolední cyklistickou etapu. Tento prvý náš výjezd na kolech míří již do pyrenejských kopců. A to do Španělska přes Bayonne a krásné přímořské letovisko Briarritz, až do sedla Otxondo (602 m). Když stoupáme do vlhkého a chladného mraku, plného bílé mlhoviny, to po úmorných vedrech většina z nás vnímá jako příjemné zchlazení. Naše prvá pyrenejská etapa čítá 75 km a končí ve španělském campu na konci obce Erratzu (21.8. - úterý).

Následující den se dostáváme přes sedlo Ispeguy (690 m) opět do Francie. Úchvatný sjezd podmanivou kopcovitou krajinou až do městečka St. Etienne si užíváme. Pokračujeme na jih, přes Aldudel v táhlém stoupání do Esnazu. Je zde hospoda a malý krámeček. Něco přes 10 lidí sedí na zahrádce a čeká, až po polední pauze otevřou. Splavená přibrzďuji, abych tady taky doplnila tekutiny. Čekající mi spontánně zatleskají, někteří i povstanou. Zaskočí mě to, v rozpacích se přihlouple usmívám, trochu kývnu hlavou. Má to být malé diskrétní poděkování. Přítomný Vašek to komentuje slovy "vidíš, jak jsi dobrá" a náčelník 1/3 (který si to posléze večer vyslechne) "to zatleskali jedné ženské od plotny". Po tomto nečekaném osobním zážitku ztrácíme ve sjezdu výšku, abychom ji hned následně zase nabrali - počkáme na sebe v sedle Urguiaga (890 m), těsně za hranicí a opět ve Španělsku. Pak už to valíme většinou s kopce až do Pamplony. Je to hezké město s více jak 196 tisíci obyvatel, které proslulo tradičním býčím během. Od městské radnice v přesně stanoveném koridoru, jež protíná historické centrum. Před stádem býků prchá nadšený dav (v našich očích šílenců) ozbrojený pouze výtiskem novin. Děje se u příležitosti oslav sv. Fermína v druhém týdnu července. Po té, co Michal zaparkuje našeho obytného Rimora v kempu za městem, jede nám na kole naproti. Chvilenku trvá, než se v Pamploně najdeme. O to důkladněji pak projedeme nejenom historickým jádrem s býčí cestou, s koridou, pevnostními hradbami či sochou Karla III. a bystou spisovatele Ernesta Hemingwaye. Ten celou slavnost včetně býčího běhu popsal ve své první novele. Večer konečně protínáme bránu kempu, na tachometru 101 žhavých, ryze španělských km (22.8. - středa).

Po snídani naložíme kola a popojedeme autem. Přes několik slušných kopečků (za což jsme náčelníkovi vděčni), cca 100 km do Isaby. Dále už na kolech. Mimo Zdeňka, který se rozhodl bolavé koleno raději šetřit a od druhé etapy dělá závozníka. Každý svým tempem ukrajujeme z dnešní dávky kilometr za kilometrem. Opět je vedro, řeka Belaqgua vyprahlá, kamenitá, bez kapky vody. Táhlý kopec s několikerými zákrutami se mi zdá nekonečný. Krásné sedlo Col de la Pierre St.Martin (1760 m) s pasoucím se dobytkem, pro změnu zase již na francouzském území je však zaslouženou odměnou. Na dlouhý sjezd se přiobléknu a na chvíli zapnu i blikačku. Neb pár kilometrů je to o prokousávání se hustou, mléčnou mlhou, kdy je vidět jen na pár metrů. Posléze se však rozjasní a malý cyklista je obklopen velikánskými kopci, zaoblenými i špičatými, většinou pod zelenou zástěrou kudrnatého stromoví skrytými. Zdánlivé ponuro má svůj francouzský půvab a přetrvávající ochlazení kvituji taktéž kladně. Do kempu v Asaspu před Oloronem to dnes dělá 65 km (23.8. - čtvrtek).

Rozhodla jsem se pátek pojmout odpočinkově. Kalimera a HS doprovodím až za město Arudy (ostatní na rychlých silničních kolech vidím jen ráno). Kluci to pak střihnou doleva nahoru až do průsmyku Aubisque (1709 m). Ujedou ten den náročných 109 km. Já natočím houpačkovitě nahoru-dolů
pohodových 66 km, smočím se v řece Pau a očekávám příjezd našeho auta. Dle propozic je to hned vedle dnešního plánovaného cíle, ale je to takový „kemp nekemp“. Skrz plot vidím nějaká ta obytná auta, vrata však pod zámkem, žádný otevřený oficiální vchod. Jak se posléze ukáže, kemp si pronajalo jakési sdružení francouzských rybářů. Ani charisma našeho náčelníka nestačilo, aby nás pustili dovnitř. Zůstalo jen při milém rozhovoru s původní majitelkou a přesídlení do nedalekého veřejného kempu, též blízko proslulého poutního místa Lourdes. To máme ovšem v programu až zítra (24.8. - pátek).

Už už vyjíždíme v pořadí na pátou etapu, když začíná pršet. A to docela slušně středně intenzivně až silně. I setrváme v obytňáčku s náčelníkem Michalem a jeho závozníkem Zdeňkem téměř do druhé odpolední. Sem tam sice ještě mrholí, ale pláštěnku nevyndám. Po mariánském zjevení v roce 1858 se Lurdy brzy staly jedním z nejdůležitějších římskokatolických poutních míst světa. Město je opravdu plné poutníků, navíc je sobota... Kola zamkneme před vstupní branou a pěšky projdeme rozsáhlým komplexem Notre Dame při levém břehu řeky Pau. Na vápencové skále dominuje jediná historická civilní památka středověké pevnosti. V ní je umístěno Pyrenejské Muzeum a botanická zahrada. Neopomeneme načerpat do cyklolahví zázračnou lurdskou vodu a svatý lokus opouštíme po železniční cyklostezce do údolí pod Tourmalet. Do kempu v Saligos je to celkem 55 sobotních km (25.8. - sobota).

Je neděle a tak by to chtělo něco extra. Což vyjet si nějaké sedlo nad 2000 metrů vysoko... Náčelník uzná za vhodný průsmyk Tourmalet (2115 m) a pošle nás tam. Pojmenování Tourmalet pochází z názvu místního druhu sýra. Sympatické... 18. července se tady jela 16. etapa letošního Tour de France, vyhrál Thomas Voeckler. Počasí nám přeje, je pravé cyklistické, slunce a frišno. Celou dnešní etapu jedu s HS. V kopci mu sice nestačím, ale typické "sucháčovské vracečky" to jistí. Dokonce i se samotného vrcholu sedla se HS pro mě vrací, aby mému upocenému hrabošení vzhůru sdělil, že "už je to jen kousíček". Tuto Mekku cyklistiky si důkladně prohlédneme a taky zde posvačíme. Zaujme nás socha nahého Neznámého cyklisty připomínající průjezd závodu v r. 1910 a památník Jacquesa Goddeta, ředitele Tour de France 1936 až 1987. Líbí se nám i interiér místní hospůdky a po zdech vystavené černobílé fotografie. Sjezd z Tourmaletu je dlouhý a studený, ačkoliv se na nás slunko směje. Teprve za městečkem St.Marie-de-Campan svlékáme nadbytečné vrstvy, které nás ve sjezdu měly hřát. Teplotní rozdíl mezi "tam nahoře a "tady dole´" bude víc jak 10 stupňů. Zanedlouho opět stoupáme, tentokráte velmi malebným pyrenejským pastorále do sedla Hourquette d´ Ancizan (1538 m). Společnost nám dělají volně se pasoucí koně, krávy, ovce, dokonce i osel je k vidění. Zbývá nám sjezd do městečka Ancizan a víceméně zvlněná rovinka do kempu v St.Lary Soulan. Ujeto 80 km při převýšení 2350 m (26.8. - neděle).

Taková autoturistika atraktivními exteriéry má taky něco do sebe. I rozhodnu se při pondělku pro odpočinkový den a náčelnický přesun autem. S Michalem a Zdeňkem ujedeme cca 100 autokilometrů. Tunelem Bielsa pod horským masivem, 3 km dlouhým, vplujeme do španělského NP Ordesa. Okolní scenérie jsou zde neskutečně nádherné. Při troše fantasie v bizarně utvářených skálách vidíme třeba hroty na dinosauřím krunýři... ;-). Než dorazíme do cílového kempu za městem Torla, vykoupeme i si zaplaveme v malých tůňkách blízko Escalony a Aniscla. 5 ostatních cyklistů se do Torly přesune na kolech, včetně průjezdu tříkilometrovým tunelem a celým kaňonem Anisclo. Za dusného vedra podají všichni obdivuhodný výkon o délce 102 km a 2050 m převýšení. Jako každý večer i ten dnešní kolektivně posedíme. Většinou venku na kempinkových židličkách a většinou při lahodném vínku. Něco jsme vzali s sebou z domova, něco se koupilo zde v Pyrenejích. Máme to i s odborným výkladem o kvalitách podávaného nápoje od mistra vinařského, roudnického Honzy. Například taková Fratava, kříženec odrůd Frankovka a Svatovavřinecké... (27.8. - pondělí).

Kolem třetí hodiny ranní se přižene výrazná bouře. Se vším všudy horská bouře pyrenejská. Silný vítr, průtrž mračen, dokonce skleněné kroupy o velikosti zralé třešně probudí všechny. Blesk stíhá blesk. Kalimero, který spává pod širákem je zahnán k nám do vozu. Zdeněk s Vaškem přečkají noční nečas ve svém stanu. Naštěstí bez úhony. I obytňáček Rimor se zdá kroupami nedotčen. Ráno je svěží, opět slunné. Kola necháme odpočívat a razíme pěšky do hor. Jen Kalimero zůstává kolu věren a odjíždí pozdravit svou oblíbenou destinaci Basarano. Národní park Ordesa je opravdu nebesky úchvatný. Zhruba v centru parku se nachází Monte Perdido neboli Ztracená hora. Se svými 3355 metry je to nejvyšší vápencová hora Evropy a třetí nejvyšší hora Pyrenejí. Samotný kaňon Ordesa (dlouhý 15 km, široký až 3 km, se stěnami až 800 metrů vysokými) do místního vápence vymlela za tisíciletí říčka Arazas. Stoupáme pozvolna podél ní a obdivujeme sklaní stěny, horské bystřiny, vodopády, barevné louky i rozsáhlé lesy. Závěrečným vyvrcholením je bezesporu vysoký vodopád Cola de Caballo neboli Koňský ocas. Usadíme se poblíž řvoucího vodopádu a kocháme se celým tím přírodním monumentem, prozaicky ukusujíce chleba s paštikou a jablko. Po návratu z horské túry ze všeho nejdřív jdeme v kempu na pivo. Je výborné, čepované a zlatavě jiskří v chlazených půllitrech... (28.8. - úterý).

Následující den nás Michal všechny i s koly naloží. Realizuje delší autopřesun, do cílového kempu ve Francii to dělá přes 300 km. Na hranici s Andorrou je vysazen Kalimero, HS a Vašek. Kluci kolmo projedou Andorrou přes průsmyk Envalira (2408 m) až do francouzského Ax-les-Thermes. Už se stmívá, když je v kempu za městem naše sestava kompletní. Za úplné tmy pak někteří ještě vykonáme pozdně večerní procházku tímto hezkým lázeňským městečkem. V kamenném veřejném brouzdališti na náměstí nakonec smočíme nohy v teplé léčivé vodě. To aby se nám zítra lépe šlapalo (29.8.- středa).

Nešlape se nám nejhůře, přestože je to dnes stále nahoru. Přestože je celkem chladno a začíná pršet.
Čím větší nadmořskou výšku nabíráme, tím víc je mlhavo. Tam, kde silnice vrcholí, se snad
koncentruje i to největší nevlídno. Mně to vlezlé všudypřítomné mokro však ani moc nevadí. Mám
radost, že jsem vyjela další dvoutisící horské sedlo. Je to průsmyk Pailheres (2001 m), odkud právě není nic vidět, fouká tu a teploměr ukazuje 6 st.C. Takové to "psa bys nevyhnal".

Ještěže tu stojí náš obytňáček, kde už je příjemně zadýcháno a vaří se čaj. No, psa bys třeba nevyhnal, ale po převlečení do suchého nás cyklisty Michal přesvědčuje, abychom absolvovali poměrně prudký sjezd na kolech. Čas - nečas. Roudničtí Petr a Honza si prosadí setrvat ve voze s náčelníkem a jeho závozníkem. Zbývající čtveřice cyklistů usoudí, že auto s menší zátěží lépe zvládne úzkou, žížalovitě se kroutící silničku a pomalu se spouští dolů. Trefí se přesně do pauzy mezi deštěm a tak celkem pohodově sjede až do půvabné vesničky Mijanés. Je zde o poznání tepleji i sympaticky přívětivo. Rozhodneme se zůstat a přenocovat v autě na malém parkovišti při burácivé horské říčce (30.8. - čtvrtek).

Jedenáctá a poslední cykloetapa "pyrenejského pastorále". Od Mijanés vyjíždíme poměrně nabaleni, ale netrvá dlouho a nadbytečné vrstvy svlékáme. Postupujeme nahoru a zase dolů přes město Quérigut, podél rozsáhlé přehrady Lac de Matemale a nakonec stále vzhůru do sedla Col de la Quillane (1713 m). Pak ještě o kus výše... V průseku Col de Llose o 1866 výškových metrech jsme opravdu na vrcholu dnešního dne. Já a HS zde posvačíme a dále si jen užíváme dlooouuuhého sjezdu úžasnou, téměř liduprázdnou soutěskou. Kde úzká silnička se klikatí podél rozeklaných skal, místy se do nich jakoby zakusujíce. Civilizací prostá krása nesmírná, oku i duši lahodící nádhera vesmírná... Sjedeme až do Olette, odtud po rušnější vozovce do Prades. Někteří volí druhou programovou variantu - vynechají průsmyky a následný soutěskovitý sjezd na kole. Místo toho se svezou v jiné rokli úzkokolejným elektrickým vláčkem, který překoná převýšení přes 1000 metrů. Taky zážitek, svého druhu ojedinělý... S větrem v zádech upalujeme ke Středozemnímu moři. Podél nekonečných nektarinkových plantáží, z části sklizených, jinde se stromy obsypanými šťavnatými plody. Není nad čerstvě utrženou nektarinku... Projedeme několikerými přímořskými letovisky až do St.Cyprien Plage. Od jeho úplného konce směřujeme podél moře na sever. To už se však poměrně prudký vítr stočil proti nám a tak poslední cca tři kilometry na kole bojujeme o každý metr a o udržení v sedle. Uff, konečně v cíli - tachometr ukazuje 142 km. Rekord to není, ale moje nejdelší letošní etapa určitě. Jsem unavená, ale tam někde uvnitř mě hřeje vědomí nových prožitků. Nádherných i silných. Putování od Atlantiku k Středozemnímu moři končí. Splněna velká cesta od moře k moři (31.8. - pátek).