| 
	
	 | 
 Ostrov Rügen | 
![]()  | 
| Určitě si řada čtenářů vybavuje doby (naštěstí) dávno minulé, kdy zaslouženou podnikovou rekreaci bylo možné při troše štěstí strávit u našich sousedů v Německé demokratické republice na pobřeží Baltského moře na ostrově Rügen, česky Rujana. U nás tato vzpomínka vzbudila velký zájem toto krásné místo znovu navštívit a na kole ho prozkoumat nejen z pohledu přírodních a kulturních zajímavostí, ale právě z pohledu změn, které společenský a politický život s sebou přinesl. | ||
Vzhledem k tomu, že Německo patří mezi 
	civilizované země, kde není třeba se obávat nedostatku obchodů s 
	potravinami, lékařské nebo jiné pomoci či nocování uprostřed liduprázdné 
	tajemné krajiny, mohl by se ostrov pro milovníky velkého dobrodružství zdát 
	jako nepříliš zajímavý. Přesto však poznání této krajiny a německé mentality 
	není vůbec na škodu a může nás v lecčems obohatit. Anebo naopak nás 
	přesvědčit, že existuje řada věcí, které děláme správně a lépe.  Největší 
	ostrov o velikosti 926 km2 současné Spolkové republiky Německo leží na 
	severu této země v Baltském moři, je obklopen 31 malými ostrůvky, v 
	severojižním směru měří cca 50 km, v západovýchodním 40 km. Včetně všech 
	výběžků a zálivů činí délka pobřeží téměř 600 km. Krajinu ostrova tvoří 
	nepřeberná kombinace příkrých prudkých útesů a plochých rovných pískových 
	pláží, hlasité dunění příboje a tiché rozlehlé zátoky zasahující hluboko do 
	nitra ostrova, bíle svítící křídové skály a útesy, husté bukové 
	lesy a světlé borovicové hvozdy, vřesoviště, bažiny, 
	rašeliniště, močály, louky a pole. Počasí je v této 
	oblasti téměř stejné, na jaké jsme zvyklí u nás. Teplota vody v moři se však 
	pohybuje podle znalců tamějších poměrů v létě kolem 16 - 18°C a na pobřeží 
	bývá poměrně větrno. 
	![]() Letošní léto bylo téměř v celé Evropě dosti neobvyklé a tak i v tomto severnějším klimatu dosahovala uprostřed července teplota vzduchu 30°C a vody 24°C, takže lepší počasí pro cykloturistiku se zastávkami na osvěžení v podobě koupání v moři asi nebylo možné si přát. Členitost terénu také netrhá žádné rekordy, takže očekávání v podobě zdolání nějakého pořádného vrcholu je marné. Spíše naopak, při pohledu na mapu působí hodnoty kót s nadmořskou výškou 3, 7, nebo 15 metrů poněkud úsměvně. Nejužší místo mezi ostrovem a pevninou v úžině Strelasund je široké asi 2,5 km. Právě v tomto místě je ostrov spojen sklápěcím mostem, po kterém vede silnice i železniční trať. Tento most byl postaven v roce 1936 a do té doby měla Rujana spojení s pevninou pouze lodním trajektem. Přístavní městečko Stralsund, z kterého most vychází, tak tvoří jakousi vstupní bránu na Rujanu. Přestože leží na pevnině, je jeho osud s Rujanou pevně spjat. Stralsund je typické přístavní městečko s křivolakými dlážděnými uličkami, s řadou staveb dříve sloužících ke skladování zboží, a množstvím malých hospůdek. Obchodní význam přístavu je dnes již spíše symbolický, svoje útočiště zde nacházejí především jachtaři, pro které je zde k dispozici rozsáhlý přístavní komplex.  | 
	||
	 Vzdálenost 
	Rujany z Prahy je autem cca 750 km, obdobně je tomu u 
	železnice. Díky vyspělému systému železniční dopravy v Německu lze do 
	Stralsundu dojet vlakem poměrně levně a velmi pohodlně i s naloženým kolem. 
	Na jízdenku „Schönes Wochenende Ticket“ v hodnotě 30 Eur může o 
	víkendu cestovat až 5 dospělých osob, jízdenka pro kolo stojí 3,50 
	Eur. Protože u každých dveří vagónu je místo pro cca 4 kola a protože v 
	Německu patří kolo téměř ke každodennímu životu, není třeba se obávat 
	složité procedury odbavení kola ve vlaku nebo sundávání tašek. Takové 
	spojení lze tedy využít již od našich hranic z Bad Schandau (v létě, kdy 
	jezdí zvláštní cyklovlak, již z Děčína) a se dvěma přestupy s navazujícími 
	spoji můžete za 6,5 hodiny vystoupit na pobřeží Baltského moře ve 
	Stralsundu. Pro cestování je možné vybrat si zde z poměrně velkého množství nabídky map od různých vydavatelů. Bohužel právě mapové podklady a orientace podle nich v terénu patří k těm slabším stránkám, které nás na cestě potkaly. Jen málokterá mapa je tak podrobná co do obsahu orientačních prvků (lesní porosty, významné stromy, rozcestníky, sloupy VN apod.), aby se vyrovnala obvyklému vysokému standardu českých turistických map. Přestože Rujanu protíná množství turistických a cyklistických značených tras, jejich označení v terénu velmi často chybí. Vyznačení vzdáleností je sice provedeno s přesností na desetinné místo, ale v naprosté většině případů ve skutečnosti najedete mnohem více. Stejně tak se nelze spolehnout na vyznačení typu cesty, které jsou pro jízdu na kole dosti významné. Zpevněná cesta v mapě může znamenat asfaltové úseky cyklostezek, na kterých jsou dokonce nakresleny krajnice a středové bílé čáry nebo pevnou dobře sjízdnou pěšinu ale i širokou lesní cestu z plážového písku, kterou lze stěží i projít. Nejlepší cyklostezky lze najít pouze ve městech, kde pruh pro cyklisty na chodníku nebo silnici je naprostou samozřejmostí. Proto je nutné počítat s tím, že občasné bloudění a zdržení při hledání správné cesty zde patří k věci. Pokud se tomu chcete úplně vyhnout, je nutné používat spíše malé silnice a nepouštět se na turistické značené cesty vedoucí krajinou. Co by neměl cyklistický návštěvník Rujany podcenit, je čištění a mazání řetězu. Téměř všudypřítomný pískový povrch cest dokáže zanést řetěz velmi rychle.  | 
	||
Jako startovní bod na okružní jízdu po Rujaně 
	je téměř předurčen kemp ve vesničce Altefähr, která l eží 
	na ostrově přímo proti Stralsundu. Jednak je od stralsundského nádraží 
	vzdálen asi 8 km a jednak umožňuje večerní návštěvu přístavu, při které je 
	možné si krásně vychutnat atmosféru starých časů. Z Altefähru vedla 
	naše cesta po vedlejších silničkách nebo vlastních cyklostezkách podél 
	jižního pobřeží, které však kopíruje pevninu a je na mnoha místech díky 
	travnatým porostům nepřístupné.. V tomto úseku vede cyklostezka částečně 
	po tělese úzkorozchodné drážky zrušené koncem 60. let. Ovšem na bývalých 
	kříženích se silnicí leží koleje dodnes. Úzkorozchodná dráha protínala 
	Rujanu ve třech větvích, z nichž do dneška zbyla pouze jediná 15 km dlouhá 
	část, jejíž výhradně parní vláčky spojují přístav Lauterbach a 
	lázeňská pobřežní městečka Binz, Sellin, Baabe a Göhren. V přístavu 
	Lauterbach, ve kterém díky blízkosti sovětské posádky, kotvily dříve 
	převážně vojenské lodě, dnes panuje čistě turistický ruch, na rybářských 
	bárkách se prodávají pečené nebo uzené ryby s houskou nebo 
	bramborovým salátem, které také patří k německému koloritu. Po ujetých 80 
	kilometrech se konečně dostaneme na to „pravé“ pobřeží. Tato jižní část na 
	ostrově je od poloviny 19. století považována za lázeňskou oblast a i dnes 
	je zde turistické a lázeňské centrum Rujany. 
	 Tato 
	skutečnost se projevuje i tím, že hotely, penziony a kempy jsou úplně plné a 
	v ceně za nocování se připočítává 1 Euro „vzdušné“. Z Göhrenu vyrážíme po 
	pobřeží severním směrem. Pláže jsou všude čisté a jsou posety různobarevnými 
	koši. Tyto koše patří bezesporu k místní specialitě. Jsou určeny k 
	ochraně proti větru pro příjemné opalování a za 4 Eura v něm můžete strávit 
	celý den. Bílé, částečně dřevěné lázeňské domy a dlouhé plážové promenády, 
	ze kterých vyzařuje skutečný klid a pohoda přímo kontrastují s kouskem 
	krajiny na úzké části pobřeží v okolí bývalé osady Prora. 
	   | 
	||
Ve 30. letech minulého století začali 
	na tomto místě nacisté budovat největší přímořské lázně na světě, 
	jejichž kapacita měla být až 10 000 rekreantů. Vzhledem k dalšímu 
	historickému vývoji však tento záměr zůstal nedokončen, po válce se území
	
	 proměnilo 
	v útočiště sovětské armády a tato část Rujany zmizela z mapy. 
	Dnes zůstaly tyto pětipatrové domy v délce 5 km podél pláže téměř 
	opuštěné a polorozpadlé. V jedné z jejich částí je umístěno několik muzeí 
	připomínajících nejen tento původně nacistický projekt, ale prakticky celý 
	poválečný tragický vývoj východní Evropy.Ačkoli až sem po celé délce pobřeží vedly cyklostezky buď lesem anebo po samostatné asfaltové stezce, další cestu z Prory do přístavního města Sassnitz je nutné v asi šestikilometrovém úseku překonat po frekventované silnici. Sassnitz je přístav s trajektovým spojením do švédského Trelleborgu, 
	litevské Klaipedy a na dánský ostrov Bornholm. Ještě do poloviny 90. let byl 
	pro tyto účely využíván původní přístav těsně pod městem, který byl však 
	nahrazen novým komplexem umístěným mimo město do čtvrti Neu Mukran a původní 
	přístav byl zpřístupněn široké veřejnosti. V původních skladových rybářských 
	halách dnes částečně stále sídlí rybáři, ale většinou jsou zde restaurace a 
	obchůdky s námořnickým a turistickým zbožím. Kotví tu spousta soukromých 
	jachet a rybářských člunů, takže navštěvovat zdejší pizzerii by byl určitě 
	hřích. 
	  | 
	||
Cesta ze Sassnitzu vede všemy směry do kopce, 
	neboť v okolí se rozléhá „nejvyšší“ pohoří na Rujaně – národní park „Jasmund“ 
	(nejvyšší bod 161 m n. m.). Šestikilometrové stoupání hlubokým lesem nám dá 
	i tak zabrat, avšak severní část ostrova určitě stojí za tuto námahu. 
	Dostáváme se totiž mimo lázeňská centra spíše do běžné turistické oblasti. V 
	kempu ve vesničce Nipmerow, ležícím na vyvýšenině 2 km od pobřeží dýchá 
	absolutní klid a bezstarostnost, zkrátka pokud jste si sem přijeli na 
	dovolenou odpočinout, pak jste na správném místě. Kemp leží částečně v 
	hlubokém lese, částečně na louce, ze které je výhled na celé pobřeží 
	táhnoucí se až k nejsevernějšímu bodu Rujany. 
	 Západ 
	slunce je tady jako obřad, většina kempařů je připravena s fotoaparáty, 
	teleobjektivy a kamerami. Malá restaurace se zahrádkou uprostřed kempu, 
	drobné stavby coby příslušenství kempu a některá sociální zařízení se od 
	doby NDR vůbec nezměnila. Ale k místní pohodové atmosféře to zkrátka 
	neodmyslitelně patří. 
	Další den vyrážíme k našemu pomyslnému cíli – majáku na nejsevernějším bodě Rujany – na výběžku Kap Arkona. Nejdříve opět klesáme k pobřeží malými dlážděnými silničkami lemovanými snad stoletými buky a chaloupkami s doškovými střechami. I to jsou nezaměnitelné znaky ostrova. Od rekreačního letoviska Glowe opět začína dlouhá pláž, která se táhne po pobřeží asi 12 km až k městečkům Breege a Juliusruh. Cyklistická stezka tudy vede hned vedle pláže po samostatné Pojedete-li jako my v pozdních odpoledních hodinách, můžete vychutnávat slunce, jak se neustále přibližuje k modré mořské hladině. A pokud se vám v této krásné chvíli nepřetrhne řetěz jako nám, stihnete celý západ slunce vychutnat z pláže v kempu Nonnewitz vzdáleném asi 10 km od majáku. I my jsme ho nakonec jen tak tak stihli, přesto doporučujeme tomuto úseku cesty vyhradit delší čas. V tomto kempu, který se řadí k těm větším, si můžete postavit stan téměř na pláži a šumění moře vychutnávat celou noc. 
	  | 
	||
| Zapsal a fotil ing. Jan Čížek, který cestu s manželkou Evou absolvoval v červenci 2006 | ||
| Korekturu provedl, text zdůraznil a Honzovy obrázky vložil Hynekk | ||
|   Odkazy:  |