Lungau

s CK TRIP

Můžete se podívat na:

14.8.2004 údolí Weisspriachtal

Že bude v srpnu v nejslunečnějším místě Rakouska zima jako říjnovém deštivém Maďarsku, to nás dost překvapilo. Z teplého a suchého autobusu se ven moc nechce. Díváme se do šedivé oblohy a vyzýváme modré flíčky k expansi. Povedlo se, 20 sekund neprší, šup ven. Umisťujeme autobusem rozleželé hýždě na sedla, slabší povahy (Vorel) nasazují pláštěnky a hurá nahoru. Dáváme se cestou nahoru, na rozcestí vybíráme tu levou, půlka autobusu za námi.... a všichni jsme průkopníci slepých uliček. No jó, ona Krista říkala něco o závoře...
Jak to vlastně začlo?
No v pátek 13. jsme dotlačili naložená kola na místo srazu-včas, ale autobus na nás už čekal. Poobjímali a políbali jsme se s Péťou a Zlatkou a v klidu (jen stěhování do nového autobusu na cestě u Mondsee) dojeli do Mautendorfu. Po ubytování (Zlatka beseduje se sportovním instruktorem o způsobu přidělování pokojů) jedeme busem přes Zederhaus, kde si prohlížíme květy ozdobené tyče v kostele. Jsou vysoké asi 4 metry a dle zvyku ze středověku se o letním slunovratu vynáší z (a do) kostela vysvěcené a v průvodu je nesou panici. To je v současné době problém, ale najdou se. A jsme na startu první etapy.

Kdyby svítilo trochu více sluníčko, bylo by údolí kouzelné, takhle bylo jen pěkné. Oběd si dáváme ve chlévě (toho času bez krav) - živočišný smrádek, ale teploučko. A vracíme se stejnou cestou k autobusu. Po občerstvení v autobusu se vše mění. Slunce svítí a s větrem v zádech kmitáme nohami jako závodníci v mírném sjezdu do Sankt Michael, ze kterého si vychutnáváme stoupáníčko a poceníčko do výšky 1808 mnm. Sjezd po sjezdovce zvládá bez problému i Hana, jen občas seká zubem.
Večer Zlatka provokuje vůní kuřátka, my se ale dáváme dobré, rychlé, výživné, s trochou fantazie i vonící těstoviny a navrch květák a cuketu a hlavně víno.

15.8. Geriachalmen

Hned ráno se rozcvičujeme výjezdem do oblak s vodou (tu máme my i mraků). Občas nacházím pro Hanu i modré z nebe. Když to pak dolů tak pěkně jede, nebudeme moc brzdit... Dole jsme pak pěkně mokří, hlavně ti bezblatníkoví. Jedeme údolím zakončeným skupinou salaší, kde koštujeme mléko (hrneček 0.50 €) a podmáslí (0.60). Kamenitou cestou s průjezdem potoka docilujeme vodopádu a pak stejnou cestou zpět. Páč je terénem mokrý vápenec, je jasné že večer bude umývačka šedobílých kol.

Při cestě zpět vypadává jedné kamarádce při výstupu noha z SPD, padá na silnici, loket krvácí. Okamžitá skvělá první pomoc je poskytnuta rakouskou řidičkou: k obvázání přidává náhradní obvaz a ještě nějaké léky. Pak jen s Hanou překonáváme další hřeben. Na vrcholku se k mé nelibosti necháváme ukecat místním Rakušanem a nejedeme tedy tou cestou M10, jak začíná ostnatým drátem a závorou s kravami (pak se od Péti dozvídáme, že jsme dobře udělali). Tedy ukecat: z jeho mumlavého, asi místního typického projevu, poznáváme pouze to, že mluví německy. Na naše ichfrštéhe nicht ale jasně odpověděl tudy (gesto rukou) fárrád nicht.

Cestou zpět Hana nachází hřib velký jako hlava (malého dítěte),  navštěvujeme hrad (tedy jen nádvoří) Moosham a pak ještě běhám s fotoaparátem okolo lokomotivy na místní úzkokolejce, atrakci nejen pro děti, ale celé rodiny.

Běhání s fotoaparátem si užívám i večer při slavnosti Samsona: pět metrů vysoká "loutka" tančí - vede ji zevnitř jeden vodič, při dokončení otáček tance ji čtyři další lidé brzdí. Slavnosti se účastní místní kapela, střelci s vysokými čepicemi, jejich asi pětiletí dvojníci se špuntovkami, místní krojované spolky a ještě dostáváme od dvou místních děvčat šňaps (pochybuji, že to bylo dle eurohygienyckých norem - hadrem vytřená sklenička). Moc pěkný spolkový život.

Jestli se chcete podívat, jak se to všechno točilo, je tu pro Vás 3x video:
Samson tančí (1.3 MB-11 sec)   Všichni pochodují (3.5 MB - 29 sec)   Místní tanec (2.9 MB - 21 sec)

16.8. Aineck

Ráno podél golfového hřiště po rovné louce na asfaltu, to nás mělo varovat, že dál to asi bude horší a náročnější - a bylo. Nahoru, zatáčka nahoru... Cesta je šotolinová, bez křižovatek a tak stoupám svým tempem a na svou manželku - nejlepší ze všech nečekám - na dvou místech nechávám i šipku s nápisem HaHy. Hana ta ale viděla jinak:  Péťa nám oznámil, že bude 9 km stoupání a sejdeme se až nahoře, takže jsem si nejdříve odskočila a ostatní včetně  Hynka už vyrazili svým tempem. "No, nic se neděje, musím rozložit síly, určitě někde v půlce Hynek počká, aby se přesvědčil, že jedu." No, nepočkal, zahlédla jsem sice šipku, ale kdo ji nakreslil???

Celá skupina pak společně vyjíždí dle MTB značky směrem na vrchol Aineck. Proti nám sestupují pěší turisté a snaží se naznačit něco jako tudycestanevede, ale nedbáme. Cesta ale prakticky končí, před námi jsou kořeny, pařezy, šutry, ani náznak cesty. V dáli sjezdovka a za ní TEORETICKY cesta. Děvčatům se to moc nelíbí. Zdatní prorážeči ale cestu (asi za nově budovanou sjezdovkou) nacházejí a daří se nám přenést všechny bicykly na cestu. Kdo si myslel "máme vyhráno", myslel si dost špatně. Stezka vede po sjezdovce a i tací borci, jako Petr, tlačí. Jsa na tom fyzicky hůře než ostatní, bez přestávek tlačím stále, abych pak nezdržoval. Hana ta ale viděla jinak:  "To snad není možné, tlačí  a nemůže na mě počkat, aby se zeptal jestli chci nahoru, to se na to můžu vykašlat, tlačit kolo po 4kilometrové sjezdovce. Ještě má u mě oběd a klidně spoléhá, že mu ho dovezu nahoru." Konečně vrchol, krásný rozhled, hoši se usmívají, Hynek samozřejmě někde mimo něco fotí. "Aspoň nebudu hrát divadýlko". Docházím k Hynkovi a dávám najevo své rozhořčení. Hynkovi je to jedno, je zde spousta zajímavých věcí k focení a naštvaná manželka mu může být ukradená.

Vrchol je pak dvojitý. Jednak vrchol kopce a pak vrcholné vystoupení ženské části výpravy: Zlatka ani nemusí moc mluvit, Hana mi pak v soukromém výstupu oprávněně vyčiňuje, jak jsem ji zbytečně nechal osamocenou. Šikovnější Petr to žehlí kávou, já místo abych ji rovnou přinesl, se v nevhodný okamžik jen ptám, zda-li ji chce. Napětí trvá.

Sjezdovkový sešup zvládáme všichni, i když různou pomalostí. V Katschbergu nám Petr něco říká o strmosti, kluzkosti a zatáčkovitosti asfaltového sjezdu. Sjíždím poslední. Zlatka jede pomalu. Předjíždím. Zatáčka vlevo. Ona je nějak moc vlevóóóóó. Odstředivá sílo, já nechci tolik vpravóóóó. Krajnice, smyk, tělem čistím povrch vozovky. Nevím, proč mám zamotanou nohu v řetězu. Auto mě nepřejelo, přibíhá Zlata a kontrolujeme ohebnost a celistvost údů. Zastavuvšímu autu ukazuji palec nahoru. Rovnám řidítka a dojíždíme ke zbytku čekajícího peletonu, z něhož nám již jel Petr naproti. Na oslavu, že jsem to přežil, mi pomalovává tělo na červených místech zeleným novikovem.

Už mi nejde jet tak rychle, drncání cítím trochu víc, pravá ruka není tak jistá. Alespoň se mám na co vymluvit a nemusím jezdit po té šílené kombinaci mnoha dvouprkenných lávek, kořenů, louží a bahnisek (to by se Zdeňkovi moc líbilo). Pak ještě trochu sjezdu podél bystřiny (až za dva dny se dovídám o utajeném pádu Hany) a asfaltový závěr.

17.8. údolí Lessachtal

Ráno se pravá ruka jeví jako způsobilá spíš pro silnici a tak místo s bikery jedeme s turisty do údolí Lessach. V rámci sakrální a funebrální turistiky navštěvujeme místní kostelík a nahlížíme do kostnice. Podél potůčku dojíždíme ke srubu-restauraci a přidáváme pár set pěších metrů, abychom viděli i vodopád. Po obědě v přírodě si ještě sedáme ke kolegům cyklistům do restaurace a dáváme si opět mléko. Při jeho vychutnávání Hana říká: "Ohlédni se, není to kancléř Medek?" Při odjezdu jej zdravíme a ukazuje se, že to je Medek. Čekal tu na manželku a nudil se, rád si pak povídal s cyklisty čekajícími na guláš.

Stoupáme k jezeru Prebersee, Hana pak přenáší asi třikrát obě kola přes ohrady. Koupání v jezeru (koupala jsem se jenom já, voda studená, čistá a černá jako na Černé Nise), sjezd (v mém podání pomalejší) Tamsweg a jsme "doma".
Večer je kulturní program naplněn poslechem místní kapely na náměstíčku. Pochody, valčíky, polky a to české.

18.8. Murtal

Podél řeky Murau sledujeme v houpačkách cyklostezky železnici, pozorujeme hrad - sídlo Schwarzenbergů. V městě Murau dostávám od Jablonecké cyklistky-lékařky Brufen a za půl hoďky mohu brzdit i pravou rukou, paráda. V Tamswegu to oslavujeme jedním litrem zmrzliny a vracíme se objevitelskou cestou po staré, nyní již neznačené trase: jednou vjíždíme při špatném odbočení málem do seníku, po druhé do dřevařského závodu, balancujeme na stezičce mezi plotem a železnicí... ale po 102 km jsme šťastně zpět.

19.8. Obertauern

Dočkal jsem se. Dnes jedeme na kopec, při jehož sjezdu lze docílit až 90km/hod - na přehledné silnici. Prvních 9km je to skoro po rovině, pak to jde nahoru dalších devět, ale protože to je pro auta, není stoupání vůbec strmé a jde to vydupat. Na vrcholu je plno hotelů, staví se další, našli jsme i trpaslíky. Vede tu ale i cyklostezka, na jejíž trase jsou krásné výhledy, horské štíty se zrcadlí v jezírkách, před nimi květinky. Lehám si na trávník, abych to pěkně zkomponoval do jednoho snímku a najednou mi někdo kouše botu. To místní ochočení a laskomin chtiví koníci, kteří tu volně pobíhají, si spletli mou botu asi s homolí cukru. Koníček byl skutečně krotký, jakmile zjistil, že mám müslityčku, okamžitě ji zhltl a  pokračoval v průzkumu, zkrátka, málem mě sežral kůň.

A následuje dlouhotoužebně očekávaný sjezd. Poslední kontrola plášťů a brzd - jedééém. No frčí to, ale hlavně fouká protivětřík, a tak je MAX na cca 70km/hod. Poslední fotky, teplý oběd a jedeme domů.

20.8. Mladá Boleslav - rentgen

Po dlouhém zkoumání snímku našli na vřetení kosti zlomeninu. Malou ale byla tam. Sádrujeme.

Odkazy

Obrázky 1-69 dny 14.-15.8.
Obrázky 70-120 dny 16.8.-19.8.

www.mauterndorf.at - oficiální informace o místě ubytování (česky!)
www.lungau.at - turistické informace, fotopanorama (něm,ang)
www.lungau.org - stručné informace (něm)
www.mauterndorf.at/Ortsplan.pdf - plánek Mautendorfu (něm-PDF)
www.wunderground.com - předpověď počasí (něm)
wetter.orf.at/oes/ - předpověď počasí z jiného zdroje - Rakousko (něm)
www.panoramablick.com - webová kamera MAUTENDORF (www.jesner-edv.at) (ang/něm)
www.ck-trip.cz - popis místa dle naší cestovni kanceláře TRIP (cz)
www.mtb-lungau.at - 15 cyklotras pro horská kola (něm)
www.katschberg.at - web kamera v Katschbergu, můžete ji na dálku ovládat