Houbová Polífka

Foto Hynek, Iva1, Iva2
Google mapa nebo
Mapy.cz sobota, neděle

Kralupandy vaří pro HaHy spolek a jejich přátelé tradiční polífku už od roku 2008. Ani jednou nevynechaly. Po Jaruš 6 a Janě 2 to bude letos v pořadí již třetí kuchařka, co se pokusí svým umem kuchařským proslavit. Neb o dosavadních kralupských polífkách se vždy pěly oslavné ódy a dlouho se na ně vzpomínalo... Tentokrát vařit bude - Ilonka! Už potřetí se bude polífka podávat v letním srubovém táboře Pnětluky, organizačně se též již potřetí starají J2 + K1 Táchovi.

Páteční ospalé zátiší s klimbajícím Karlem prvním, pracující Lenkou, Láďou, pivem, merlotem a sekyrou - pohoda.

Já přijíždím tentokrát s HH až v sobotu ráno. Tábor se právě probouzí, kamarádi cyklisté pendlují mezi chatičkami, umývárnou, srubem, WC, kuchyní a jídelnou. Na rozdíl od loňska žádný karambol, voda teče, záchody splachují, prostě žádná silně veselá příhoda z natáčení. Jsem připravena vyrazit na cyklovýlet neb od brzkého rána doma navléknuta do cyklistického. Výjimečně se na mě tedy dnes čekat nemusí. Mohu si s přehledem dovolit jen tak lelkovat s fotoaparátem a ten pomalý nenásilný šrumec snímat. Kdy se mi to zase poštěstí, mít najednou tolik času a nespěchat! Posléze jsou nastoupeni všichni cyklisté zde ubytovaní. Čeká se však ještě na ústecko litoměřickou posádku, konkrétně na Dárečka MM a jeho tři děvčata. Údajně je na trase objížďka a proto to zpoždění. Hlavní trasér a vůbec "polífkový fýrer" K1 s pečlivostí svou vlastní pro nás připravil dva kvalitní cyklovýlety. S tím dnešním sobotním nás na brífinku seznamuje - hlavním cílem je oběd v Podbořanech a zámek Krásný Dvůr s přilehlým anglickým zámeckým parkem.

Hurá, už přijeli! Dáreček a spol. jsou tu. "Tak honem se přivítat a honem do sedel. Máme zpoždění," burcuje nás K1. Modré nebe, jemně nakypřená oblaka, cesty podél chmelnic a konejšivě chladivým lesem. Větřík nám čechrá vlasy, prostě paráda! V Podbořanech sice chutné, ale menší porce k obědu, o to však větší zmrzlina za rohem. Tu ještě někteří/některé dolízávají při spanilé cyklojízdě.
V areálu státního zámku Krásný Dvůr je moc pěkně. Ani jsme mnozí netušili, že až tolik. Tento barokní zámek si zahrál také ve filmech - ve snímku "Jak básníkům chutná život" režiséra Dušana Kleina (1987) a o dva roky později zde Jiří Menzel natočil "Konec starých časů" (1989). Jelikož máme opět zpoždění, prohlídku interiéru vynecháváme a omrkneme pouze výstavu fotografií o hraběti Prokopu Lažanském a obrázků z jeho cesty kolem světa roku 1929. Velmi příjemně je v zeleni anglického zámeckého parku. Tento téměř 100 ha rozsáhlý přírodně krajinářský park byl založen koncem 18. století jako první svého druhu v Čechách. Obdivujeme zde drobné romantické stavby - Lusthaus, Gloriet, Čínský pavilon, Novogotický templ - rozhlednu na nejvyšším místě zámeckého parku (365 m) či Panův templ - nejstarší stavbu zde, pojmenovanou podle řeckého boha lesů a pastvin Pana. Obdivujeme i vzrostlé statné stromy - Ilon Doubkové by muselo pomoci hned několik kamarádů, aby objali ten parádní doubek u cesty! Po prohlídce parku určil K1 sraz u Obelisku v 15:30 - jsme zde přesně a poslušně všici. Už nám i vyhládlo, tak teď nejkratší cestou na polífku!

Ó, bramboračka s
hříbkami! Výborná, skvostná, lahodná! V hrnci prádelňáku zbylo po dně jen pár kapek, ještě teď se olizujeme a máme boule za ušima. A všichni jako jeden muž si odhlasujeme, že příští rok bude polífku vařit zase Ilonka (a jelikož se akce asi vrátí do domovských Kralup, J2 jí určitě pomůže).

Večer po polífce se v jídelně odehraje předávání medailí cyklistkám Alence a Elišce, že to s námi ve velmi slušném tempu vydržely. Obě nezanedbatelně snižují věkový průměr HAHY spolku, takže na podobných akcích jsou se svým doprovodem jen vítány. Další program je v režii cestopisného promítání z Číny (Hynek), hry HAHY pexesa (K1), táborového ohně (H6) a opékání maxi buřtů veltruských řezníků "Kohout + synové" (zajistila J2, konzumuje většina).

Neděle je věnována terénní cyklojízdě lesem, kde je příjemněji jak na rozpálených asfaltkách. Míříme k zámku Nový Hrad v Jimlíně, kde stanovena popolední pauza s obědem. Než se tam však dostaneme, objedeme si mimo jiné jednu chmelnici při silně svítivém rozkvetlém řepkovém poli.

Rádo by jedna z těch Cimrmanovských cest, které Tě svedou, ošálí a ve svém konci k cíli nezavedou. Na druhou stranu takovým pěšinám nutno přiznat, že obvykle nebývají nudné. My se však zdárně vymotáme a k Novému Hradu, v 17. století renesančně a barokně přestavěnému na zámek, úspěšně dorazíme.

Své oře, byť kovové, umístíme do chládku a sebe sami též. Neb slunko žne tak, jako by zítra mělo zhasnout. Najíme se, napijeme a pověsíme na dva krky po jedné medaili - Kájovi za perfektní organizaci celého víkendu a Laďce k dnešním narozkám. Že je kolem toho mohutná líbačka (sejdou se prý u mě na kožním, ha ha) a hodně srandy (hy hy), je jasné jak facka.

K tomu všemu nám pan výčepní navíc zahraje docela slušně na piano. Co více si přát? Snad ještě rozhlédnout se širým krajem po krásné české zemi - i vystoupáme několik více schodů (počítal je někdo?) do pozdně gotické věže a kocháme se a kocháme...

Jubilejní desátá polífka je za námi. Opět úžasná akce se vším všudy. Tož se těšíme na tu jedenáctou...