Elba

Hynek menší a větší
Karel Rajče, Pavel
Interaktivní mapa

Vlny Tyrhénského moře se rozestoupily a na břeh vstupuje bohyně zrozena z vln a mořské pěny, objevuje se Venuše. Takovému vylodění určitě nebránila žádná z pevností. Ze slavnostní tiáry, krášlící marnivou Venuši, postupně vypadne šest drahokamů. Stanou se z nich ostrovy Giglio, Capraia, Gorgona, Pianosa, Giannutri a Montecristo. Dopadne sedmý drahokam a  vznikne ostrov Elba.

První kapitolu věnuji naši kamarádce Stáně, která pro nemoc nejela a moc nám chyběla.
Sedím na rozhledně na Smrku a vzpomínám na Elbu. Protože jsem si vzal svých 4 P (papír, propisku, paměť a pivo), můžete vzpomínat se mnou.

Všechno začalo vloni, když jsme se vraceli z Perigordu. Jiří O. rozdával materiály na tento rok. Po krátké poradě jsme se hned přihlásili na Elbu. Další dodatečně.  Zájezdy s OK Tour začínám již tradičně večer před odjezdem u Evy v Jablonci. Cestou přibaluju Rudy. Na technickotaktickou přípravu přichází i další účastník Mirka T.  Rozloučit se s námi přichází Jana se Zdeňkem. Vítám ho tak razantně, že rozlévám na koberec červené víno. Asistentka dokazuje, že to umí taky. Zdeněk na netu nachází rady, jak na to. Mimo jiné je dobrá sůl nebo polít ještě bílým vínem. Eva je ale šikovná, zvládá to a můžeme jít spát.

Ráno v půl sedmé jsme připraveni nalodit se na semilský koráb. Jiří O. se s námi přišel rozloučit. Vedoucím této výpravy je Pepa Melichar. V Bolce a v Praze přibalujeme ostatní členy výpravy. V Praze se s námi loučí tradičně Lenka a už můžeme plnou parou na jih. Cesta probíhá bez problémů, jen občas ničíme červa...V nedělí v sedm ráno přijíždíme do přístavu Piombino. V osm se naloďujeme a vyrážíme na Elbu vzdálenou 10 km, ale protože plujeme oklikou, urážíme ke 20 km. Záhy po odjezdu z přístavu máme Elbu na dohled a můžeme obdivovat kopcovité obrysy.

Něco o Elbě. Byla obydlena od prehistorických dob. Později zde žili Etruskové (800 p.n.l.), Římani (500 p.n.l.). Potom se o Elbu přetahovali Španělé, Francouzi, nakonec připadla Italům. Je 27 km dlouhá, na nejširším místě 18 km, na nejužším 3,5 km (jaxe to měří?). Má tvar velryby s hlavou na západ. Pobřežní linie měří 147 km a tvoří ji neschůdné skalní útesy, přerušované delšími či kratšími písečnými a oblázkovými plážemi. Ostrov je obklopen tyrkysovým mořem s průzračnou vodou. V minulosti proslula těžbou rud a krystalů, nyní je to skvělá turistická destinace.

Kolem deváté hodiny jsme přistáli na druhé straně ostrova v přístavu Portoferraio. Pak nás čekalo ještě 12 km autobusem do kempu Laconella u osady Lacona. Podle toho, jak rychle se kdo ubytoval, tak jsme pak vyjížděli na první etapu. Obsadili jsme čtyři oddělení. Trochu vzdáleni byli Mirek T. s Mirkou H (dále M+M), mezi nimi  a námi byla parta asi 12 lidí, pak už byli JanaT. s Karlem T. (dále K1), Hanka H. s Mirkou T., Vorlíci s Rudy a Efkou a na konci Pavel B (dále ) a Zlatka N. s Karlem Tauchmanem (dále Karel). Karel přibalil zahradní přístřešek, který se stal naší kulturní místností, kde jsme večer pořádali  večerní kulturně osvětovou činnost (dále VKOČ). Takže po vykoupání, ubytování a najedení jsme vyrazili na první etapu do Porto Azzurra. Vytvořili jsme tři party. První vyrazili Vorlíci s Hankou H. (dále Hahahy). Pak skupina M+M a nakonec my ostatní (dále Hahy). Protože to byl výlet jen odpolední, tak byl kratší, a to do města Porto Azzurro vzdáleného asi 12 km.Je to přístav se 3000 obyvateli. Je zde prodejna minerálů, brusírna krystalů, důlní muzeum, které lze projet vláčkem. Je tam ale všechno staré zarezlé hrozící spadnutím, můžou tam točit horory. Náměstí je plné obchodů a restaurací. Nad městem je pevnost Porto Longone, tak se i dříve město jmenovalo.  Bylo tam aj vězení, takže pověst praví, když někdo řekl, že jde z Port Longone, bralo se to, jako že jde z vězení a to neprospívalo turismu. Proto v létě v úterý roku 1947 náměstkyně primátora Mirianna Tomiccinni navrhla tehdejšímu primátorovi Paolovi Burgatimu, aby se město přejmenovalo na Porto Azzurro. Tak se i stalo. Jméno opravdu sedí. Dnes mají oba na radnici pamětní desku. Je zde i Madonin kostelík, ale ten jsme minuli.  Po kávě a zmrzlině se vracíme do kempu. Cesta je celkem úzká, točitá a je velký provoz. Toto platí po celou dobu našeho pobytu a je to velké negativum. V kempu jdeme okamžitě k moři. Hodinu jsou přeháňky a my jsme schovaní v mořské vodě. Je to paráda. Roupama nevíme, co dělat ve vodě, až jsme přišli na to, že budeme akvabely. Je to jednoduché, pravá ruka, levá ruka, pravá noha, levá noha, zadek...Toto trénujeme celý týden. Taky zjišťujeme, že v kontejnerech jsou docela dobré věci, lehátka, deštník...V kempu pak provádíme standardní činnost, sprchy, večeře a nakonec se všichni scházíme v kulturní místnosti na VKOČi. Jsme ale unavení po cestě, tak jdeme brzo spát. Ještě kilometry - 30.

Druhý díl věnuji Lence za to, že se s námi přišla rozloučit.

První noc na Elbě máme za sebou. Zatímco někteří jen pomalu vstáváme, jiní se už vracejí od ranní koupele v moři. Snídáme a postupně odjíždíme - Hahahy, Hahy a nakonec M+M. Prvních 10 km je už po známé cestě k Portu Azzurru, pak odbočujeme doprava do kopce na jihovýchodní výběžek Elby. Vjíždíme do půvabného starobylého městečka Capolivero. Líbí se nám tu, tak dáváme občerstvení. Někdo kávu, někdo pivo. Jedeme dále. Záhy za městem končí asfalt a dál jedeme asi 15 km po prašné cestě traverzující úbočí Monte Calamita (413 m ) a poskytující nádherné rozhledy na okolní moře, jižní pobřeží Elby a na ostrovy Pianosa (zde se odehrává děj knihy Hlava 22) a bájné Montecristo (dlouhý 4 km, jeden kopec vysoký 650 m, je zde ruina kláštera, přístup jen na povolení). Dále jedeme kolem bývalých dolů k osadě Fattoria Ripaldi. Trochu jsme zde tápali jak dále. Včerejší hlásání bylo pro nás trochu nejasné. Pokyn zněl - u velkého stanu po 16 odbočce vlevo, včetně vjezdu do dvorka, uvidíte koně, pak zídku a tam zahněte doprava. Byla tam řetízková závora. Naštěstí turisté nás dobře navedli. Překročit či nepřekročit?Sjíždíme k moři a hledáme svoji soukromou pláž, kterou nacházíme u pevnost Forte Focardo. Moře zase nemá chybu. Užíváme si to, včetně nácviku akvabel. Hned vedle je zdroj piva a trochu stínu taky neuškodí. Závěr etapy je kolem hlavních pláží Naregno s výhledy do Porto Azzurro. A ještě 10 km do kempu. Zde už zavedené činnosti: do moře, do sprchy, vaření, hlásání a na závěr VKOČ v kulturní místnosti. Stůl jsme měli ze 3 banánových krabic. Prohýbal se pod tíhou sladkých, slaných a tekoucích poživatin. Sedávalo nás tu 13, ale bylo to v pohodě. Místní policistka na nás přišla jen jednou. Je 23 hodin. Jdeme spát.
Dnešních kilometrů drobet víc - 50.

Capolivero Foto od Karla. Vlevo nahoře kaktusy, vpravo dole Sudeťačky.
Capolivero nad zálivem

Třetí díl věnuji frýdlantským chirurgům za to, že po 3,5 měsících léčby jsem mohl vyjet do světa

Bylo jen dobře, že jsme nešli pozdě spát, protože nás čekala královská horská etapa kolem západního výběžku pod nejvyšší horou Monte Capanne (1018 m). Naše skupina vyrazila po osmé hodině tentokrát bez Karla. Měl sanitární den. Směřovali jsme na západ hned zkraje prudkým stoupáním a vzápětí sjezdem do Mariny di Campo (4400 obyv.). Zvolili jsme mírnější variantu na sever přes městečko Procchio (čti prochčijo) podél pobřeží do Marciany Mariny (přímořská promenáda je vroubená tamaryšky, je zde saracéská věž ). Nyní nás čeká největší stoupání kolem horské obce Poggio do nejstarší obce na Elbě do Marciany. Sukničkářky a Napoleon. Ten pán vpravo to ale asi nebude, přijel na mopedu. Foto Karel T.
Před ní nabíráme vodu u pramene Fonte Napoleone. Na náměstí v Marcianě jsou krásné magnolie a pod nimi pijeme kávu (někteří při tom natáčí reklamu). Z Marciany objíždíme celý západ ostrova s výhledy na okolní ostrovy včetně 35 km vzdálené Korsiky. Divoké pobřeží porostlé středomořskou vegetací nás vede k jižním plážím u Pomonte a Fetovaie. Nacházíme si svoje soukromí pod srázem na velkých kamenech. Na jednom placáku sjíždíme do moře jak na tobogánu. Jednu chvíli plavu jen já a t žen kolem mě. Dovolená snů....Před tím se odehrávalo malé drama. Efka zjistila, že nemá mobil. Obvolala další skupiny. Naštěstí M+M jeli s odstupem za námi. Mirek stále Evin mobil prozváněl. Posléze mu zavolal nějaký Ital. Mobil našel v příkopě a viděl hovor, tak zavolal. M+M požádali jiného Itala vedle nich, aby se o dalším domluvili a posléze jim mobil přivezli. Doufám, že stíháte. Všechno někdy končí i nádherná koupačka a my jedeme dál. Jsme opět Marině di Campo, kde děláme drobný nákup a čeká nás poslední převýšení kolem 300 metrů. Klobouk dolů před cyklisty z kralupských rovin...A opět moře, sprchy, večeře, hlásání a posezení v kulturní místnosti. Přispívám několika místními fíky nalezenými Mirkou.
Kilometrů 66.
Sant'Ilario - kocour odchází z kostela Sant'Ilario - moderně pojatá křížová cesta Sant'Ilario - pohled z kostela
Sant'Ilario - ráno Pohled na Pogio  Pogio
Lanovka pro DVĚ OSOBY - na nejvyšší horu místo dvorka paluba

Čtvrtý díl věnuji našim šoférům za bezpečnou a bezchybnou dopravu

Ráno nezačínáme nijak skvěle. Karel má měkký zadek a teprve na druhý pokus je přebalení úspěšné. Ale už po několika kilometrech má trn pro změnu v předním. Je hodně velký provoz, tak je nálada trochu nervózní. Jedeme s Hahahy na severovýchodní pobřeží. Takže zase do Porto Azzurra. Stoupáme do Ria nell Elba. Před Riem je pramen, ten nám vylepšuje náladu. V Riu stavíme na prohlídku a kávu. Každý dům je zde pevností - ochrana před piráty. Je zde zachovalá veřejná prádelna. Příjemnou silnicí pokračujeme do městečka Cavo. Hledáme pláž pro sebe. Na první mě žahla medusa do nohy. Na druhé, oblázkové, jsme si sice hezky zaplavali, ale i tentokrát mě žahla do ruky.Po vykoupání jsme se skupinou M+M ( Hahahy se ztratili za cahe už dříve) zašli na pivo a pizzu. To jsme si užili, protože jsme byli v pizzerií u dvou bratří, kteří znali trochu Prahu. Takže vždy, když nám něco donesli, radostně volali nashledanou. Pak jsme se s nimi ještě fotili. M+M se dále zase odpojili. Před námi bylo nyní na zpáteční cestě velké stoupání, tak jsme se taky rozdělili. Karel s Mirkou a Janou volili příjemnější cestu. Stoupání bylo k pevnosti ze 13. stol. Volterraio. Zlatka nás drtivým tempem hnala za sebou... Výhled shora ale stál za to (foto v záhlaví článku). Měli jsme Elbu jak na dlani. Sjezd už tak hvězdný nebyl. Ve skalnatém koridoru, příliš příkrý, s ostrými zatáčky a k tomu auta... A nyní už jen rutinní dojezd do kempu s nákupem vína. Závěr dne už znáte. Kilometrů 70.

Pátý díl věnuji všem, kteří při čtení došli až sem

Dnes nás čeká poslední etapa. Zase vyjíždíme se skupinou Hahahy bez Jany a Mirky (dali přednost moři) ve směru Porto Azzurro, po 7 km odbočujeme vlevo, mineme odbočku k Volteraiu a před Portoferraiem odbočujeme doleva ve směru na Procchio a záhy znovu doleva a jsme v klínu hor u Napoleonovy letní rezidence - Villa San Martino. Napoleon zde pobýval od května 1814 do února 1815. Zasloužil se o hospodářský rozkvět Elby. V rezidenci je nyní muzeum. Pod ní obchůdky s keramikou, pohlednicemi...i kniha o Elbě v češtině. Jedeme dále. Před Portoferraiem odbočujeme vlevo a sjíždíme podél skalnatého severního pobřeží na pláž Padulella. Máme zde krásný výhled na celý masív Monte Capanne i s osadami, které jsme navštívili. Následuje opět skvělá koupel. Ženské osazenstvo je v takovém rozmaru, že si nechává donést kávu od Hynka až na pláž a Hynek s údivem konstatuje, že káva odnesená je o euro levnější.Čas se krátí, tak se vracíme do Portoferraia. Centrum splývá s přístavem, takže kdo vystoupí z trajektu je v centru. Za ním je staré město a nad ním pevnosti Forte Falcome a Stella a Napoleonova rezidence Villa dei Mulini. Hahahy se odpojují do starého města, my jedeme do kempu. Na domácí pláži "budíme" Janu s Mirkou a mořem a sluníčkem se dobíjíme, co to dá, aby nám to vydrželo co nejdéle.

Poslední noc jsme si dopřáli změnu. V deset večer po poslední konzumaci, co dům dal, jsme se někteří vypravili nocležit na naší pláži. Já, Hynek, Mirka, Eva, Rudy, Jana se svým K1. Někdo z nás si dal půlnoční koupel. Např. já. Někteří nezodpovědní jedinci se přiopili. Na Hynkových fotkách to asi poznáte. Tak utěšeně trávíme poslední noc. Kilometrů 50.

Kdo je romanticky založen, tak si poslední ráno na Elbě užil. Slunce se vynořuje zpoza skal a vy plavete směr Montecristo. Pláž je prázdná mimo nás samozřejmě. Ale my vyspáváme. První v moři je Zlatka, následuje Hanka V., a pak další.... Idylka skončila. Nejhorší nakonec. Sbalit a odnést do autobusu 200 metrů. Vorlíci ještě jeli na výlet na kole. Fakt dokážou využít každou minutu. Podruhý dávám klobouk dolů. Nicméně čas se naplnil. je poledne a vyjíždíme domů. V přístavu Portoferaio si při čekání na trajekt dáváme každý jinou zmrzlinu a pak ochutnáváme vzájemně. Chudák žaludek. 10 druhů zmrzlin. Dál za pozornost stojí, že jsme po cestě ze zbytků ještě trochu zaháněli červa a z dálnice zahlédli jednu šikmou věž.
Jestli jsem byl někde nepřesný, tak to bude asi tím, že jsem si nedělal žádné poznámky. Asi jsem zrovna chyběl ve škole, když se to učilo. Ale doufám, že mi nikdo nebude kazit příběh pravdou. Děkuji za pozornost. Pavel
Neviný vinný střik. Ti ptáci jsou oceloví. No možná ne, ale kovoví určitě ano (na kruhovém objezdu).
Poslední výlet Ha+Hy byl okořeněn výhledem na zátoku, objevením mlýna a krvavým kolenem Hy.
Zachovalý strop. Nebo podlaha?

Hynek: Smekám klobouk nad tím, co vše si Pavel pamatuje. Já tedy přidám jen několik vět z psaných poznámek. Hned ta první je ale určena jen pro Elbánce:
4.9. Karlův vtip s umývadlem...Nevěděla jsem, jak se to plní
5.9. Eva k mravencům při přípravě svačiny: Ty proteiny mi tady furt lezou
5.9. Pavel: "Já když něco můžu vlízt, tak na to vlezu"
Děkuji tedy Pavlovi, že teď vlezl i na web.
Ujeto celkem 313 km (HaHaHy)